STRESS? 8 tips om op adem te komen

STRESS? 8 tips om op adem te komen

STRESS

Ik kom de laatste tijd op allerlei plekken mensen met stress tegen.
Druk druk druk. Altijd haast. Geen tijd.
En ook mensen die een burnout hebben of daar net uit omhoog krabbelen.
Dat zet me aan het denken èn aan het lezen.
Wat gebeurt er bij stress?
Wat zijn oorzaken en risicofactoren?
En wat kun je doen om goed om te gaan met stress?

GOED EN SLECHT NIEUWS

Eerst het goede nieuws.
Zonder stress geen groei.
Ik zag laatst een nest vogeltjes uitvliegen. Prachtig, dat eerste voorzichtig vleugelslagje.
Denk aan zo’n vogeltje: tuurlijk kost het even een stress-momentje om uit te vliegen.
En dan zeggen we toch ook niet: blijf er maar in zitten, joh!
Natuurlijk niet!
Stress zet je aan tot ontwikkelen, tot presteren. Stress helpt je te gaan vliegen.
Kortdurende stress kunnen we hebben. Dat kunnen ons lijf en onze ziel prima handlen.
Als… je maar voldoende momenten hebt om te herstellen. Dat is essentieel.

Nu het slechte nieuws.
Het gaat mis als we langdurig stress hebben.
Dat is alsof we voortdurend aan het topsporten zijn. Het hele jaar door de Tour de France rijden.
We belasten ons systeem te lang en daar gaat het kapot van.
Je prestaties verslechteren. Je geheugen gaat achteruit.
Je bent niet meer energiek en blij. Je kunt niet goed meer relativeren.
Bent sneller ziek. Slaapt slecht.
En als je geen actie onderneemt, dan zet je lijf je stil.
Burnout.

GUN JEZELF MOMENTEN VAN HERSTEL

Cruciaal dus om jezelf tijd te gunnen voor herstel.
Om bijtijds gas terug te nemen.
Niet altijd maar door te gaan.

ACHT TIPS

Maar wat kun je dan doen om tot herstel te komen? Hier 8 tips:

  1. CONTACT. Maak plezier. Huil. Voer een goed gesprek. Breng tijd samen door. Zoek mensen die je kunnen steunen en voor wie jij ook iets kunt betekenen. Hoeven er niet veel te zijn. Maar wel positieve relaties. Sociale steun en empathie zijn belangrijke hulpbronnen, die je stressbestendigheid vergroten.
  2. SLAAP. Slapen is een super belangrijk: het herstelt en geeft energie. Natuurlijk gelijk een lastige: juist bij stress heb je vaak moeite met slapen, omdat er teveel stresshormonen in je lijf zitten. Die houden je alert en waakzaam. Gun jezelf rustige, ontspannen avonden. Ga veel naar buiten en beweeg. Dat bevordert je slaap.
  3. BEWEEG. Intensief sporten is niet eens nodig (mag wel), gewoon lichaamsbeweging is al oké. Wandelen. De trap nemen in plaats van de lift. Bewegen helpt je om af te reageren. Het is gezond voor je lijf, maar ook voor je hoofd. Het activeert de zgn ‘prefrontale cortex’ in je hersenen. Die vermindert de productie van stresshormonen en helpt je relativeren. En dát kunnen we wel gebruiken in een tijd van stress.
  4. MUZIEK. Muziek maken of luisteren is echt een energiegever. Kies voor muziek die jij mooi vindt. Muziek met een wat rustiger tempo helpt meer dan heavy metal…;)
  5. RITME. Ons lichaam is gebaat bij een vast ritme van opstaan, eten en slapen gaan. Ook al vind je dat zelf maar een saaie boel. In het weekend ineens enorm laat gaan slapen maakt je vaak alleen maar vermoeider. Beetje in je ritme blijven dus, daar bewijs je je lijf een grote dienst mee!
  6. LEER IETS NIEUWS. Verrassend, nietwaar? Als iemand gestresst of burnout is, zou je niet zo snel zeggen: ga er nog iets bij doen! Toch is het voor ons brein heel verfrissend om ons te verdiepen in iets nieuws. Daar smult het van! Het leven is vaak een balans tussen energievreters en energiegevers. Dit is een energiegever. Kies wel iets wat je écht leuk vindt. Pianospelen. Zeefdrukken. Spaans leren. En… dan kun je gelijk iets laten vallen wat je eigenlijk alleen maar energie kost…
  7. AANDACHT. Leven met aandacht is een goed tegengif voor stress. Stress laat je aan de mooie momenten voorbij rennen. Je bent al bezig met straks, in plaats van in het hier-en-nu te zijn. Bewust kijken, horen, voelen, ruiken werkt helend.
  8. NATUUR. Het mooist is het als je dat ook nog buiten kunt doen. In de natuur zijn is rustgevend. Natuurlijke kleuren, geuren en geluiden zijn voor ons brein gemakkelijk te verwerken. Het is alsof we thuiskomen.

GRENZEN

Het is mijn ervaring dat ik zelf grenzen moet stellen in mijn leven. Als ik het niet doe, is er niemand anders die het doet. Het leven gaat door. Verwachtingen blijven. To do-lijsten groeien als vanzelf aan. Trap dus af en toe eens op de rem en neem bewust de tijd te herstellen en op adem te komen. Neem een dag vrij en geniet. Daar doe je niet alleen jezelf een plezier mee, maar ook je omgeving en uiteindelijk ook je baas!

>> Welke tip wil jij de komende tijd toepassen?

Ik hoor graag van je! 

** Tineke **

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *